angle-left CREENA, José María Iribarren zentroak eta Nafarroako Autoeskolen Elkarteak ‘Aldatu Martxa’ proiektua aurkeztu dute

Ekimena aniztasun funtzional intelektuala eta garapena duten pertsonei gidabaimena lortzen laguntzen ari da

2022/04/07

Programaren sustatzaile eta kolaboratzaileak gidabaimena eskuratu duten ikasleekin batera

Nafarroako Hezkuntza Bereziko Baliabide Zentroak (CREENA), Iruñeko José María Iribarren helduentzako ikastetxe publikoak eta Nafarroako Autoeskolen Elkarte Probintzialak (APANA) gaur aurkeztu dute Cambiar de Marcha (CDM) proiektuaren balantzea. Proiektu horrek adimenaren eta garapenaren aniztasunarekin laguntzen du.

CDMren asmoa da dibertsitate funtzionala duten pertsonek kalitatezko bizitza heldua izateko duten eskubidea sustatzea, gainerakoen aukera berak izan ditzan, Pertsona Ezinduen Eskubideei buruzko 2008ko Nazioarteko Hitzarmenean eta horren ondorengo arau-garapenean jasota dagoen bezala.

Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentuan egindako prentsaurrekoan, proiektuaren sustatzaileek proiektuaren emaitza onak nabarmendu dituzte. Proiektu hori pertsona horietako talde batek CREENAri laguntza eskatu ondoren sortu zen. Une horretatik aurrera, CREENAk proiektua diseinatu zuen eta, José María Iribarren ikastetxearen laguntzarekin, APANArekin lankidetza-hitzarmena sinatu zuten. Proiektu horren lehenengo bi sustapenetan 24 pertsonak hartu dute parte.

Bai CREENArentzat, bai José María Iribarren eta APANArentzat (irabazi asmorik gabeko elkartea da, eta bide-hezkuntza du ardatz), funtsezko kontzeptu bat dago hartzen duten erabaki bakoitzean: ez lupa erraldoian.

Ez dago ezer egitekorik

Nieves Lerga CREENAko Pedagogia Terapeutikoko irakasleak azaldu duenez, “gidabaimena lortzeko beharrezkoa da ebaluazio-prozesu zorrotz bat gainditzea, mundu guztiarentzat berdina, baita CDMko parte-hartzaileentzat ere, azterketetan egokitzapenik egiten ez badute. Norbait gidatzeko gai ez bada, edozein pertsonaz ari gara, ez gure ikasleez bakarrik; ez ditu azterketak gaindituko. Prozesu arrunta bera da iragazki. Gure ikasleek laguntza behar dute klase eta denbora gehiagoz, eta ez jarri haien gainean guk lupa erraldoia deritzoguna, hau da, ebaluazio-prozesu zorrotzagoak eta gainerako biztanleriak baino zaintza handiagoa izatea”.

Ildo horretatik, CDM proiektuak lehen fase bat du, José María Iribarren ikastetxean garatua; lan trinkoa gida-baimenaren eskuliburuko ikastaro batean, eta bigarren zatia APANAn (ikastaro teoriko intentsiboa, azterketa teorikorako aholkularitza eta eskola praktikoak autoeskoletan).

Laura Rodríguez Pedagogia Terapeutikoko irakasleak, José María Iribarren CDMko arduraduna, azaldu du: “Lehen fase hau prestakuntza teoriko luzearen aldi bat da, irakasgaiak dakarren zailtasuna dela eta. Ikasteko tekniketan, hiztegi espezifikoan eta irakurmenaren hobekuntzan, beste pertsonen azterketa teoriko bera gainditu behar dutela pentsatuz”.

2. faseari dagokionez, Oskia Arriolak eta Amaya Echeverríak, APANAko Prestakuntza Saileko arduradunek, adierazi digutenez, bide-hezkuntzan duten esperientziari esker, gidabaimena lortzeko ohiko prestakuntza-modalitatea (16 orduko ikastaro trinkoak, gehienak linean) ez zen bideragarria pertsona horientzat. “Azterketa teorikoa baino lehen, zirkulazio-kodeko lan intentsiboa egiteko, bide-hezkuntzako profesionalek hiru hilabete inguru behar dituzte. APANAko autoeskola batera pasatu da. Alderdi teorikoan bezala, gehiengoak baino klase gehiago behar ditu, eta horrek asko garestitzen du gidabaimena”.

CDM erakundeak bilatu ditu ikasleei txartelaren zati praktikoaren aparteko kostuari aurre egiten laguntzeko. Lehen promozio horretarako, APANAk hartu du teoriko orduen eta zati praktikoaren Baserritarren Kutxaren kostua, eta azterketa teorikoa gainditu duten parte-hartzaileei txartel bat eman die, autoeskolan erabiltzeko eta eskolak ordaintzeko saldoa duena. Ildo horretatik, erakundeko Gizarte Ekintzako zuzendari Javier Martínezek adierazi du “gure erakundeak zer erantzun duen prestakuntza-programa honetan parte hartzeagatik eta hori posible egin duten eragileei laguntzeagatik, inplikazioa eta konpromiso aurreratua erakutsiz. Ekimen horrek lehen planoan jartzen du pertsona, eta aukera-berdintasunaren alde egiten du, aniztasun funtzional intelektuala dutenen garapena erraztuz. Era berean, gure inguruan dauden eta babes ofizialik ez duten errealitate sozialak ikusarazten saiatzen da, errealitate horiek ezagutarazteko eta erakundeek etorkizunean haiei erantzun ahal izateko”.

Hezkuntzaren alorrean, CREENAk eta José Mª Iribarrenek nabarmendu dute oso garrantzitsua dela hainbat esparrutatik lan egitea (hezkuntzatik, gizartetik, publikotik eta pribatutik), aniztasun intelektuala edo garapena duten pertsonen benetako gizarteratzea lortzeko, eta kolektibo horri helduaroan laguntzeko beharra.

Benjamín, Javier, Juan Miguel eta Patricia, CDMko lau parte-hartzailek, bat datoz esatean bai beraiek bai profesionalek egindako “ahalegin handia”, eta erakundeek laguntza eman dutela eta beren esker ona adierazten dutela. Bereziki, gidatzeko baimena lortzeko duten erresistentzian eragiten dute, eta, batez ere, kontuan hartuta beren prozesua osasun krisian garatu dela, eta horri gehitzen zaizkion eraikigarritasunak.VIDEO