angle-left Hezkuntzak lanaldi jarraitu eta malguaren izaera “esperimentalaren” amaiera iragarri du, eta foru agindu berria onartu aurretik ikastetxeetan izan duen eragina ebaluatuko du

Hezkuntza-komunitateak kontsulta- eta ekarpen-prozesuetan eskola-ordutegien eraginari buruzko diagnostiko zehatzagoa izatea eskatu du

2022/11/21

Hezkuntza Departamentuak gaur iragarri du Nafarroako ikastetxeetan lanaldi jarraitua eta/edo malgua "esperimentala" izango dela. Nafarroako guraso-elkarte nagusiekin, ikastetxeetako zuzendari-elkarteekin eta sindikatuetako zuzendariekin eta hezkuntza-sindikatuekin parte hartzeko prozesua burutu ondoren, sailak Nafarroako hezkuntza-komunitatearen aho bateko eskakizunari erantzutea erabaki du. Izan ere, Nafarroako ikastetxeetako lanaldi-aldaketaren emaitzak behar bezala ebaluatzea eskatu du, haien lanaldia eta ordutegia arautuko dituen foru agindu berria onetsi aurretik.

Horrela, sailak egutegi bat ezartzea erabaki du erregulazio berrirako, aldez aurretik ikasleei ebaluazio diagnostikoen emaitza ezagutzeko aukera emango duena, eta, hala, ondorio fidagarriagoak atera ahal izango ditu eskolako lanaldi jarraitua eta/edo malgua izan duten ikastetxeetan ordutegi-aldaketak eragiten dituen ondorio pedagogikoei, antolaketari eta bateragarritasunari dagokienez.

Gogoan izan behar da 2017-2018 ikasturtean 13 ikastetxek baino ez zutela lanaldi jarraitua, 2022-2023 ikasturtean 154 izan direla; kopuru hori, gainera, erkidegoko ikastetxe publiko gehienak dira.

Carlos Gimeno Hezkuntza sailburuak azaldu duenez, “eskoletako lanaldiari eta ordutegiari buruzko arautze berri bat lortzeko bidean aurrera egin ahala, eskola-lanaldi motak arautuko dituen foru-agindu berri bat onetsi behar da, eta, horren ondorioz, sailak azken ebazpen esperimentala emango du, eskola-lanaldi jarraitua ezarrita duten 153 ikastetxeentzat eta eskola-lanaldi malgua ezarrita duten 3 ikastetxeentzat”. Era berean, Hezkuntza Sailak lanaldi jarraitua eta/edo malgua modu esperimentalean ezartzeko azken ebazpena onartuko du egun lanaldi zatitua duten eta lanaldi jarraitua eta/edo malgua izateko indarrean dagoen araudian ezarritako bozketak jasotzeko eskubidea erabili nahi duten ikastetxeentzat (28 publiko eta 37). Azken kasu horretan, hala ere, departamentuak araudi berriaren alderdi batzuk sartuko ditu, eta horiek eskola-jarduna arautzeko foru agindu berrian jasoko dira. Hezkuntza Sailak jakinarazi du, gainera, lanaldi jarraitu eta malguaren “izaera esperimentala” amaitu ondoren, ikastetxe guztiek beren lanaldia erabaki beharko dutela, foru agindu berriaren arabera, 2024-2025 ikasturterako.

 

Parte-hartze prozesua

Orain arte, Hezkuntza Departamentuak parte-hartze prozesu bat garatu eta bukatu du hezkuntza komunitateko eragileen artean, eta ekarpen ugari jaso ditu. Prozesuaren atariko ondorioek azpimarratzen dute beharrezkoa dela lanaldi mota horren eragin akademikoaren ebaluazio sakonagoa izatea. Eskaera hori eragile parte-hartzaile gehienek egin dute. Halaber, Hezkuntzak aldebiko harremanetarako beste gune bat prestatu zuen Nafarroako eskola publikoko guraso-elkarte nagusiekin –Herrikoa, Britila eta–eta ikastetxeetako zuzendarien elkarteekin –ADIPNA, Erriberako Zuzendarien Elkartea eta NIZEk-, eta haiekin eztabaidatu zuen ordutegiaren erregulazio berriari buruz.

Hezkuntza-sektore guztiek aho batez eskatu diote sailari ikastetxeetako ikasleen garapen akademikoan lanaldi jarraituaren eta/edo malguaren emaitzaren ebaluazio sakonagoa egin arte itxarotea, irakasgai hau arautuko duen foru-agindua izapidetzen hasi aurretik. Sailak dagoeneko prest zuen lehen zirriborroa. Nafarroako apymek eskatu dute aldez aurretik azterketa sakonagoa egitea lanaldi jarraituak eta/edo malguak ikasleen emaitza akademikoetan eta ikastetxeen funtzionamenduan eta familien jardueran duen eraginari buruz, eta ebaluazio-datu zabalagoak izatea, hori duten ikastetxe gehienek lanaldi jarraitua eta/edo malgua izan baitute 2021-2022 ikasturtean.

Hezkuntza Saila bat dator datu erabakigarriagoak izatearekin. Orain ez ditu datu horiek, baina eskuragarri egon daitezke, adibidez, ikasturteko azken hilabeteetan Lehen Hezkuntzako 4. mailan egiten diren ebaluazio diagnostikoak egin ondoren. Horiei esker, diagnostiko sakonagoa egin ahal izango litzateke, jardunaldi mota horiek ikasleen errendimenduan, irakasleen jardueran eta familien bateratzean duten aplikazioari buruz.

Hezkuntza Sailak, bere Ebaluazio Atalaren bidez, ebaluazio-prozedurak hainbat adierazlerekin prestatzen ditu, eta guraso-elkarte batzuek ikasleari berari eta familiei datu-bilketa osatzen duten inkestak bidaltzeko egindako eskaera aztertzen du.

Era berean, Hezkuntza Departamentuak aurreratu duenez, “foru agindu berriarekin, familiek erabaki-ahalmena handituko dute ikastetxeetan bozketa-prozesua hasteko orduan, adibidez, beren eskola-jarduna aldatzeko. Hala ere, LOMLOE Hezkuntzari buruzko Lege Organikoak gehiengo kualifikatua eskatzen du erabakiak hartzeko, bereziki hezkuntza-komunitatean.