angle-left Gimeno kontseilariak hezkuntza-sistemako ratioei buruzko eztabaida irekitzea komeni dela adierazi du

Ikasleen jaitsiera begetatiboak ikastetxeen kalitate pedagogikoa eta eraldaketa hobetzeko balio behar duela aurreratu du

2022/01/28

Nafarroako Parlamentuan EH Bilduren interpelazio bati erantzunez, Nafarroako Eskola Kontseiluak gaur egun bultzatutako Foru Komunitateko Hezkuntzaren aldeko Itun Sozialari buruz, Gimenok honako hau aipatu du: “gure gizarteak jasaten duen beherakada demografikoa eta hezkuntzak izango dituen ondorioak, egungo ratioen jaitsiera begetatiboa erraztuz”.

Hori dela eta, Hezkuntza sailburuak, ekitatea, autonomia eta hezkuntza-plangintza, kalitatea, gobernantza-eredua eta ikastetxeen autonomia bezalako gaiei dagokienez, argi utzi du “eztabaida bat ireki behar dela, ez soilik ikasleen/taldearen ratioari dagokiona, baizik eta berrikuntza eta hezkuntza-aldaketa, zuzentasunaren hobekuntza eta irakaskuntza-profesionaltasunaren garapena eta ikastetxeen autonomia sustatu behar dituena”.

Gimenok Parlamentuko taldeei proposatu die ratioen berrikusketak eskola-maparen plangintzarekin eta bereizkeriaren aurkako borrokarekin lotuta egon behar duela, ikastetxe bakoitzaren interes publikoa bereizteko. “Guk lotu nahi dugu”, adierazi du “emaitzak eta ekitatea hobetzeko konpromisoarekin eta hezkuntza publikoaren kalitate-jauzi gisa. Era berean, gai hau hobekuntza estrategiko batekin lotu nahi dugu, egiaztagarria eta ebaluagarria izango dena, eta ebaluazio - diagnostikoko eta etengabeko hobekuntzako kultura bateko ikastetxeak eta irakasleak partaide egingo dituena”.

Hori lortzeko, Hezkuntza sailburuak adierazi du zuzentzen duen Sailak dagoeneko lan egiten duela ikasle-irakasle ratioan (RAP), aniztasunari arreta emateko neurriei, klasearen barruan beste irakasle batekin taldeak eta laguntzak banatzeari, laguntza pedagogikoa/irakasleak ematen duten langileen ratioei (RPAPA) edo ikasle-orientatzaile ratioari (ROA) dagokienez, “azken horrek ez du araudi erregularrik”.

“Hezkuntza-eztabaida”, adierazi du Gimenok legebiltzar-taldeen aurrean egin duen hitzaldian, “ezin du herri-ratio errepikari bati soilik eragin, hala nola ikasle/talde ratioari (RAG). Ikerketen arabera, ikasle/talde ratioak jaistea onuragarria izan daiteke ikaskuntzaren eta irakasgaien eduki jakin batzuetan. Ona izango da ratioen eztabaida kalitate pedagogikoko eta ikastetxeetarako pizgarri aldakorreko koordenatuetan zentratzea, eta orain dagoen lan-eztabaidatik kentzea, modu generikoan eta baldintzarik gabe, hezkuntza-zentro eta -etapa guztietarako”.

Azkenik, Gimenok aurreratu du ingurune ahuletan ratioak jaisteko ikastetxeek emaitzak hobetzeko proiektu estrategikoak aurkeztu beharko dituztela, eta neurriaren eragina ebaluatuko dela.

Ratioak murrizteko proposamenek kostua kalkulatu eta pixkanaka ezartzeko plangintza egin beharko dute. Neurri hori funtsezkoa da hezkuntzaren kalitatea hobetzeko.

Hezkuntzaren ustez, ratio berrien erabileran aurrera egin behar da, ikasle bakoitzeko batez besteko baliabide- eta inbertsio-maila zenbatesteko. Besteak beste, ratio berri hauek arautzea eta eraginkor bihurtzea proposatzen da:

• etengabeko prestakuntzan ari diren ikasleen/irakasleen ratioa
• Irakasle-sareak osatzen dituzten ikasleen/irakasleen ratioa
• batera irakasten duten ikasleen/irakasleen ratioa
• Europako ikasleen/proiektuen eta ingurunearekiko harremanen ratioa
• Ikasleen ratioak/ingelesezko elkarrizketa-laguntzaileak

Gimenok “ezinbestekotzat” jo du hezkuntzaren aldeko gizarte- eta hezkuntza-ituna, eta zehaztu du hezkuntza-komunitateko eragileen aldez aurreko akordio baten testuinguruan iristen bada tresna bat izango dela, gure gizartearen eta gure politikaren errealitatera egokitua, eta Legebiltzarreko lana erraztuko duena. “Hezkuntzaren ahalmen eraldatzaileak etengabeko hobekuntzari bultzada emango dion sistema dinamikoa eskatzen du. Hezkuntza sailburuaren hitzetan, berrikuntzak, irakaskuntza-teknologien erabilerak, metodologia aktiboek eta lankidetzakoek, eskolako bizikidetzaren kudeaketak edo inguruko errealitatearekin lotutako eduki berriak sartzeak “irakasle guztien ekipamenduaren zati izan behar dute”.