angle-left Hezkuntzak iragarri du 3 urteko gehieneko ratioa 20 ikaslera murriztuko zaiela laguntza-premiak dituzten ikasleen indize negatiboa duten ikastetxeetan

2023/01/26

2023/24 ikasturtean, Hezkuntza Sailak gehienez ere 20 ikasleko ratioa gutxituko du 3 urteko Haur Hezkuntzako taldeetan, hezkuntza-laguntza negatiboa (publikoak zein itunduak) duten ikasleen indize negatiboa duten ikastetxe eta hizkuntza-ereduetan.

 

Hezkuntza Sailak dagoeneko aplikatu du 2022/23 ikasturtean 22 ikasleko murrizketa, Haur Hezkuntzako bigarren zikloko talde horientzako gehienezko ratio gisa. Talde horiek 25 ikasleko ratioa dute, ikastetxerik ahulenetan eta hezkuntza-laguntzaren premia handiena dutenetan. Nafarroako hezkuntza sisteman Hezkuntzako Ikuskapen Zerbitzuaren eta datu demografikoen eta ikasleen proiekzioaren plangintzaren ondoriozko murrizketa. Neurri hori 23/24 ikasturtean mantenduko da Haur Hezkuntzako 4 urteko talde horientzat.

 

Murrizketa berri horren iragarkia gaur goizean egin du Nafarroako Parlamentuan Carlos Gimeno Hezkuntza sailburuak, eta departamentuak Nafarroako hezkuntza-sisteman ikasleen proiekzioari buruz egin duen plangintza-lanaren emaitzari erantzuten dio. Horren ondorioz, Haur Hezkuntzako etapan 25 ikasletik 22ra bitarteko gehienezko ratio hori lehenengo aldiz murriztu zen. 20 ikasleko ratioaren murrizketa onarpen-ebazpenean jasoko da, eta hezkuntza-laguntzaren berariazko beharrak dituzten ikasleen indizea egiterakoan emaitza negatiboa duten ikastetxeei aplikatuko zaie.

 

Suma Nafarroako taldeak hezkuntza-plazei buruz aurkeztutako planifikazioari eta neurriei buruzko interpelazio bati erantzunez, Gimeno sailburuak adierazi du, halaber, ratio horiek baino handiagoak dituzten taldeek gela bakoitzeko 25 ikasleko ratioa gainditzen ez dutenean soilik ordeztu ahal izango dituztela gertatzen diren bajak. Hau da, ratioak jaitsi egin dira zentro kalteberagoentzat eta premia handiagoa dutenentzat.

 

Sailburuak gogorarazi duenez, 2022ko Aurrekontuen Akordioan, “Nafarroako hezkuntza-sisteman demografia-datuen azterketa egiteko eta ikasleak galtzeko konpromisoa sartu zen, 10 urterako proiekzioarekin”. Era berean, 2023rako Nafarroako Aurrekontu Orokorrei buruzko 35/2022 Foru Legean “Demografia-datuei eta hezkuntza-sisteman eta ratioetan duen eraginari buruzko azterlana” izeneko aurrekontu-lerroa ezarri da, EH Bildu Talde Parlamentarioak proposatutako 25.000 euroko zuzenketa onartu ondoren. Zuzenketa hori proposamena egin duen taldearen eta PSN Bairen aldeko botoekin onetsi da.

Agertoki horretan, Gimenok nabarmendu du beharrezkoa izango dela datu guztiak izatea lurralde- eta hezkuntza-ekitatearen ikuspegitik kalitatezko sistema bermatuko duten ratioak zenbatesteko. Aurretiko diagnostikoa ezartzea izango da diagnostiko orokorraren prozesuaren lehen urratsa, irakasleen beharrei eta haien planifikazioari, neurriei eta horiek betetzeko epeei buruzko plan estrategiko bat ezarri aurretik. Aurreikusitako azterketaren ondorio izango dira.

 

Sailburuak Nafarroako Estatistika Institutuaren (Nastat) txostenak aipatu ditu 2021-2035 demografia-proiekzioei buruz. Txosten horien arabera, gaur egun 25/26 ikasturtera arteko ratioak dituzten taldeak jaitsi eta gutxitzeko joerari Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako taldeak oso azkar berreskuratuko dira 2035-36 ikasturtera arte.

 

2022/23 ikasturtean, sailburuak esan du “erreferentzia gisa hartzen badugu eta 2018/19 ikasturtearekin eta Haur Hezkuntzako (bigarren zikloa), Lehen Hezkuntzako, DBHko eta Batxilergoko etapekin alderatzen badugu, 471 ikasle gutxiago eta 50 talde gehiago daude. Pandemiaren aurreko ikasturtean, 2019/20an, 1.245 ikasle gutxiago izango genituzke, eta orduan baino 10 talde gutxiago”.

 

Hezkuntza Departamentuak, Nafarroako Parlamentuko osoko bilkuraren aurrean egin duen hitzaldian, adierazi duenez, “guztiz jabetzen da ratioak jaisteko aukera handia dagoela, baina jarduketa hori ondo pentsatzea nahi du. Horregatik, ezinbestekoa da 2023rako aurrekontuetan aipatutako eta jasotako azterketa”.

 

Gimeno sailburuak bere hitzaldiaren amaieran gogorarazi du Hezkuntza Sailak berak duela urtebete (2022ko urtarrilaren 27an) planteatu zuela hezkuntza-sistemako ratioei buruzko eztabaida irekitzea. “Ikasleen jaitsiera begetatiboak ikastetxeen kalitate pedagogikoa eta eraldaketa hobetzeko balio behar du. Eztabaida bat zabaldu behar da”, esan du sailburuak, “ez da soilik ikasle/talde ratioa eta jaitsiera lineala eta despertsonalizatua, baizik eta berrikuntza eta hezkuntza-aldaketa sustatuko dituen jaitsiera, zuzentasunaren hobekuntza eta irakasleen profesionaltasunaren garapena eta ikastetxeen autonomia. Ratioen berrikuspenak eskola-maparen planifikazioarekin eta bereizketaren aurkako borrokarekin lotuta egon behar du, eta ikastetxe bakoitzaren interes publikoa bereiztea ahalbidetu behar du”. Ondoren, adierazi du Hezkuntzak "dagoeneko lan egiten duela ikasle-irakasle ratioan, aniztasunari arreta emateko, klasearen barruan taldeak banatzeko eta beste irakasle batekin laguntzeko neurriei dagokienez, bai eta laguntza pedagogikoko langileen/irakasleen ratioei dagokienez ere". Besteak beste, ratio berri hauek arautzea eta eraginkor bihurtzea proposatzen da:

 

Etengabeko prestakuntzako ikasle/irakasleen ratioak.

Sareetako kide diren ikasleen/irakasleen ratioa.

Batera irakasten duten ikasleen/irakasleen ratioa.

Ikasle/irakasle ratioa Europako proiektuetan eta ingurunearekiko harremanetan.

Curriculumean esparruka parte hartzen duten ikasleen/irakasleen ratioa.