angle-left Hezkuntza Departamentuak, lehen aldiz, Haur Hezkuntzako etapa osoko irakaskuntzetarako curriculum bat jasotzen duen foru dekretua garatu du

0 eta 6 urte bitarteko hezkuntza-etapa honen proiektuari ekarpenak aurkezteko aukera egongo da gardentasun-atariaren bitartez

2022/03/01

Hezkuntza Departamentuak Foru Komunitateko hezkuntza plangintzaren historiari buruzko lehen foru dekretua egin du, Haur Hezkuntzako 0 eta 6 urte bitarteko ikasketetarako curriculum bat duena.

Foru dekretu honen edukia jendaurrean jarri da Gobernuaren gardentasun-atarian, eta ekarpenak egin dakizkioke. “Hezkuntza-mugarria da”, izan ere, inoiz ez da araubidez arautu Haur Hezkuntzaren etapa osorako gutxieneko irakaskuntzen antolamendua, eta etaparen eduki, helburu, helburu eta printzipio orokor eta pedagogikoak zehaztu dira, bai eta eskolatzearen hasieratik garatu beharreko funtsezko gaitasunak ere. Gainera, arlo bakoitzerako etaparako aurreikusitako berariazko gaitasunak biltzen dira, baita ebaluaziorako irizpideak eta ziklorako ezarritako oinarrizko ezagutzak ere.

Foru dekretua bat dator Hezkuntzari buruzko Lege Organiko berriarekin (LOMLOE), hezkuntza-sistema XXI. mendeko erronka eta erronketara egokitzeko eskakizunean, Europar Batasunak eta UNESCOk 2020/2030 hamarkadarako ezarritako helburuekin bat etorriz, eta haurren eskubideak benetan betetzearekin bat etorriz, Haurren Ikaskuntza Unibertsalaren Printzipioei buruzko Hitzarmenean ezarritakoaren arabera, Nazioen Ikaskuntza Unibertsala.

Foru dekretuaren proiektuak ezartzen du ikastetxe publikoek, pribatuek eta itunpeko ikastetxe pribatuek proposamen pedagogiko bat sartu beharko dutela beren hezkuntza-proiektuan. Proposamen horrek bi zikloen (0-3 urte eta 3-6 urte) hezkuntza-izaera jasoko du, curriculuma garatuz eta osatuz, eta haur bakoitzaren ezaugarri pertsonaletara eta haren gizarte- eta hezkuntza-errealitatera egokituz.

Haur Hezkuntza berezko identitatea duen hezkuntza-etapa bat da, haurrak jaiotzatik sei urtera arte hartzen dituena, hiru ikasturteko bi ziklotan antolatuta. Hezkuntza-edukiak hiru arlotan banatzen dira: harmonian haztea, ingurunea aurkitu eta ustiatzea, eta errealitatea komunikatzea eta irudikatzea. Etaparen helburuen artean, honako hauek nabarmentzen dira: garapen integrala eta harmonikoa dimentsio guztietan (fisikoa, emozionala, sexuala, afektiboa, soziala, kognitiboa eta artistikoa), autonomia pertsonala sustatzea eta bizikidetzarako balio zibikoetan heztea, besteak beste.

Printzipio orokorrei dagokienez, foru dekretuak dio Haur Hezkuntza borondatezkoa dela eta bigarren zikloa doakoa izanen dela. Era berean, adierazi da Gobernuak eta hezkuntza-administrazioek lehenengo zikloa pixkanaka ezartzeko lan egingo dutela, eskaintza publiko nahikoa eginez, eta doakotasuna zabaltzearen alde egingo dutela; horretarako, lehentasuna emango diete pobrezia-arriskuan eta gizarte-bazterketako egoeran dauden ikasleei eta eskolatze-tasa baxuari. Horretarako, ekitatearen eta inklusioaren printzipioak bermatze aldera, ziklo honen programazioa, kudeaketa eta garapena jatorri kultural, sozial eta ekonomikoko desberdintasunek haurren ikaskuntzan eta bilakaeran dituzten ondorioak konpentsatzera joko da.

Etaparen printzipio pedagogikoak zehazteko, dekretuak praktika bat ezartzen du, ikasteko plazera sortzera bideratua, ikaskuntza-esperientzia globalizatu eta emozionalki positiboetan oinarrituta, bai eta esperimentazioan eta jolasean ere. Hori guztia afektu- eta konfiantza-giroan, autoestimua eta gizarteratzea bultzatzeko eta familia-ingurunetik eskola-ingurunerako trantsizio positiboa errazteko.

Emozioen eta mugimenduaren kudeaketa, gorputzaren kontrol-ohiturak, komunikazioaren eta hizkuntzaren adierazpenak, bizikidetzarako eta gizarte-harremanetarako jarraibideak, inguruaren eta izaki bizidunen aurkikuntza edo balioetan oinarritutako hezkuntza Haur Hezkuntzako bi zikloetako alderdi nabarmenak dira. Halaber, kontsumo arduratsu eta iraunkorrerako hezkuntza eta osasunaren sustapena eta hezkuntza ere sartuko dira.

Era berean, eta Lehen Hezkuntzari aurre egiteko eskatu gabe, irakurketarako eta idazketarako lehen hurbilketa egin ahal izango da, bai eta oinarrizko zenbaki-gaitasunetan, informazioaren eta komunikazioaren teknologietan eta ikusizko eta musika-adierazpenean goiz hasteko esperientziak ere. Lehen ziklotik, Hezkuntza Departamentuak erregelamendu bidez zehazten duenaren arabera, atzerriko hizkuntzaren lehen hurbilketa egiten ahalko da.

Helburuak eta eskumenak

Etaparen helburu zehatzak hauek dira, besteak beste: norberaren gorputza eta gainerako ikaskideena ezagutu eta ezagutzea, desberdintasunak errespetatzen ikastea, familia, natura eta gizarte ingurunea arakatzea, Nafarroari dagozkion ezaugarri batzuk onartuz, eta bizikidetzarako eta gizarte-harremanetarako oinarrizko jarraibideak eta gatazken konponbide baketsua lortzea.

Arestian aipatutako etapako arloei dagokienez, foru dekretuak adierazten du ikastetxeek, Hezkuntza Departamentuak erregelamendu bidez ezartzen duenaren arabera, curriculumaren zati bat euskaraz garatzeko denbora eskaini beharko dutela, A hizkuntza-ereduaren kasuan, eta gaztelaniaz, D hizkuntza-ereduaren kasuan. Halaber, ikastetxeek eskola-ordutegiaren zati bat atzerriko hizkuntzan garatzeko erabili ahal izango dute.

Foru dekretu proiektuan etapa osorako ezarri diren gaitasun nagusiak honako hauek dira: hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna, gaitasun eleanitza, matematikarako eta zientziarako gaitasuna, teknologia eta ingeniaritza, gaitasun digitala, gaitasun pertsonala, soziala eta ikasten ikasteko gaitasuna, herritarren gaitasuna, gaitasun ekintzailea eta kontzientzia eta adierazpen kulturaleko gaitasuna.

Ikaskuntzaren hain fase goiztiarrean, ebaluazioa “orokorra, etengabea eta prestakuntzakoa” da, eta arreta berezia jartzen da banakako arretan eta ikasleen aniztasunean. Horretarako, ikastetxeek, Hezkuntza Departamentuak araututakoarekin bat etorriz, irakaskuntza- eta ikaskuntza-prozesuetan gerta daitezkeen zailtasunak goiz atzemateko prozedurak ezarriko dituzte, eta prozesu horiek prebenituko dituzte esku-hartze goiztiarra erraztuko duten plan eta programen bidez.