Hezkuntza Departamentuak eta Alegria Autismoaren Nafarroako Fundazioak hitzarmena sinatu dute AEN duten ikasleen arreta koordinatzeko - Hezkuntza Departamentuak eta Alegria Autismoaren Nafarroako Fundazioak hitzarmena sinatu dute AEN duten ikasleen arreta koordinatzeko - Dpto
Ikasturte honetan, Nafarroako hezkuntza-sisteman 1.101 ikasle daude nahasmendu autistaren diagnostikoarekin mota ezberdinetan
2025/02/04
Carlos Gimeno Nafarroako Gobernuko Hezkuntza kontseilariak eta Amaya Ariz Nafarroako Autismo Alegria Fundazioko presidenteak hitzarmen bat sinatu dute gaur, Espektro Autistaren Nahasmendua (TEA) edo hari lotutako nahasmendua duten ikasleei arreta emateko bi erakundeen baliabideen koordinazioa erraztuko duena.
Hitzarmenaren helburua da ikasle horiei arreta espezializatua eta prebentziozkoa ematea: ebaluazioa, orientazioa eta hezkuntza-laguntza ematea AEN bat duten ikasleei, unibertsitate aurreko hezkuntza-maila eta -etapa guztietan, bai eta haien familiei ere, eta aholkularitza ematea joaten diren ikastetxeei, detektatzen diren unetik, eta baterako jarduerak egitea ahalbidetzea, AEN bat duten ikasleei hezkuntza- eta gizarte-arreta (orokorra nahiz espezifikoa) eta hezkuntza-zerbitzu osagarriak bermatzeko, osasun-arretaren esparruan. Nafarroako Foru Komunitatean AEN bat duten pertsonen arretarako baldintza optimoak bermatzeko.
Hitzarmen honen onuradunak Nafarroako Foru Komunitateko ikastetxeetan eskolatuta dauden ikasleak izanen dira, unibertsitatez kanpoko edozein hezkuntza maila edo etapatan, EANa edo horri loturiko nahasmendua badute.
Hezkuntza Sailak eta Alegria Fundazioak zainduko dute, bakoitzak bere eskumen-eremuan, AEN bat duten ikasleak eskolatzen diren ikastetxeetan baliabide pertsonal eta materialen hornidura berma dadin, kolektibo horren hezkuntza-premia espezifikoei erantzuteko.
Sinatzaileek irizpide orokor hau erabiltzen dute: AEN bat duten ikasleak, oro har, ikastetxe arruntetan eskolatuko dira, eta, egoerak hala justifikatzen duenean, hezkuntza bereziko zentroetan eta arreta goiztiarreko zentroetan, eskolatze-modalitateari buruzko txostena egin ondoren. Nolanahi ere, eskolatzea eta gizarteratzea modu egokian egin daitezen behar diren laguntzak bermatuko dira. Halaber, konpromisoa hartzen dute Nafarroako Hezkuntza Ekitaterako Baliabideen Zentroko (CREENA) EANaren esparruko profesionalei Fundazioak eta Hezkuntza Departamentuak eskaintzen dituzten prestakuntza programetarako sarbidea errazteko, bai eta hitzarmen honen babesean egiten diren prestakuntza ekintzak sustatu eta ziurtatzeko ere, interesdunek prestakuntza horiek baliozkotu ditzaten.
Detekzio-protokoloak
Gaur egun, bi protokolo daude, sailen artean eginak, EANak dituzten haurrak detektatzeko, diagnostikatzeko eta esku-hartze goiztiarra egiteko. Osasun, Eskubide Sozial eta Hezkuntzako profesional desberdinek eginak, lehenengoa 0 eta 3 urte bitartekoentzat da eta bigarrena 3 eta 6 urte bitartekoentzat.
Aurtengo 24/25 ikasturtean, 1.101 ikaslek jaso dute TEA diagnostikoa, mota desberdinetakoak. Horietatik 388k itunpeko zentroetan ikasten dute, batek zentro pribatu batean eta 712k ikastetxe publikoetan. Horietatik, 869 ikasleak dira eta 232 ikasleak.
Eskolatze-modalitatea zehaztu ondoren, ikasleei laguntzeko behar diren baliabideak esleituko dira.
Ikastetxe arrunten barruko egituretan TEA ikasleen arreta handitzen joan da. Talde espezifikoak dira, pedagogia terapeutikoko, entzumeneko eta hizkuntzako profesionalekin eta hezkuntza-laguntzako espezialistekin. Talde horiek EANeko ikasleen beharrei erantzuten diete, eta ahalik eta espazio normalizatuenetan sartzea errazten dute. Gure AEN ikasleei ikaskuntza-egoera onenak ematea da helburua. Alegria