angle-left Nafarroak batez beste 472 puntuko puntuazioa lortu du 2018ko PISA Txosteneko irakurtze-gaitasunaren ebaluazioan

Puntuazioa Europar Batasuneko batez bestekoa (489 puntu), ELGAkoa (487 puntu) eta Espainiakoa (477 puntu) baino baxuagoa da

2020/07/23

Nafarroako Foru Komunitateak batez beste 472 puntu lortu ditu PISA 2018 txosteneko irakurketa-gaitasunaren ebaluazioaren arloan, Europar Batasuneko batez besteko puntuazioa (489 puntu), ELGAkoa (487) eta Espainiakoa (477) baino gutxiago.

Ekonomia Lankidetza eta Garapenerako Erakundeak (ELGA) gaur eman ditu ezagutzera 2018ko maiatzean eta ekainean lehen aldiz modu digitalean egin ziren irakurmen-proben emaitzak. A/G ereduko eta D ereduko 49 ikastetxe publiko eta itunduetako 1.728 ikaslek hartu zuten parte; 2002. urtean jaio ziren, eta estatu mailan 35.000 ikaslek parte hartu zuten proban. Proba egin zuten ikasleen artean, mutilen %69,63 eta nesken %80,19 gutxienez 2. mailara iritsi ziren gaitasun honetan.

ELGAren datuen arabera, Nafarroa bigarren autonomia-erkidegoa da, irakurtzeko gaitasunean kalkulatutako batez besteko puntuazioa gehien jaitsi duena (42 puntuko jaitsiera). Nafarroaren atzetik, Madrilgo Erkidegoa da, 46 puntu negatiborekin, irakurtzeko gaitasunaren ebaluazioan gehien jaisten den autonomia-erkidegoa. Hala ere, azpimarratu behar da autonomia-erkidego guztiek jaitsi dutela batez besteko puntuazioa gaitasun horretan; PISA 2015 ebaluazioaren emaitzekiko jaitsiera Nafarroan (42 puntu gutxiago) eta Espainiako batez besteko puntuazioan (19 puntu gutxiago) gertatu da.

2018an egindako irakurketa-ulermenaren probaren rankingean, Nafarroa da hamahirugarren autonomia-erkidegoa, eta batez besteko puntuaziorik handiena lortu du irakurketa-gaitasunean, Errioxaren, Andaluziaren, Extremaduraren eta Melillako eta Ceutako hiri autonomoen gainetik.

Ikasleen eta ikastetxeen jatorria

Immigrazio-aurrekariak dituzten ikasleen portzentaje handiena duen hirugarren autonomia-erkidegoa Nafarroa da, Madrilgo Erkidegoaren eta Balear Uharteen atzetik, Nafarroako Foru Komunitatean 36 puntuko aldea dago bertako eta etorkinen artean, 32 puntukoa Espainian, 41 puntukoa Europar Batasunean eta 42 puntukoa ELGAn.

Bestalde, Nafarroan, PISA 2018 probetan, sare publikoaren eta itunduaren arteko irakurketa-gaitasunaren batez besteko puntuazioen arteko aldea 36 puntukoa da, eta bigarrenaren aldekoa (493 puntu itunduan eta 458 puntu publikoan). Nafarroan erregistratu zenetik, puntuazio-aldea beti izan da itundutakoaren aldekoa: 29 puntu PISA 2006an, 44 puntu PISA 2009an, 33 puntu PISA 2012an, 42 puntu PISA 2015en eta 36 puntu PISA 2018an.

Balorazioa

Hezkuntza Departamentuak ikusi du korrelazio nabarmena dagoela irakurtzeko gaitasunaren emaitzen eta autonomia-erkidego bakoitzean ezohiko ebaluazioak egiten diren daten artean. Hau da, errekuperazio-azterketak ekainean egiten diren autonomia-erkidegoetan (Nafarroan gertatzen den bezala), espero baino puntuazio txikiagoak lortu dira, ezohiko ebaluazioak irailean egiten diren autonomia-erkidegoetan baino.

Hurrengo PISA txostenari begira, Hezkuntza Ebaluaziorako Institutu Nazionalak (INEE) PISA 2022rako egoera hori konpontzen saiatzeko konpromisoa hartu du, eta ohiko asteen aurreko asteetan aplikatzeko prozesua aurrera eramateko proposatu du (normalean, PISA probak apirilean eta maiatzeko lehen asteetan aplikatu dira ikastetxeetan).

Azterketa horren ondoren, emaitzak ikasleen motibazio faltari egozten zaizkio neurri batean, eta gero eta handiagoa izan zen proba prozesuaren azken asteetan (maiatzeko lehen asteetan) aplikatu ahala. Azpimarratzekoa da, gainera, Hezkuntza Sailak “gose” bat hauteman duela hezkuntza-sisteman, eta interesa galdu duela ebaluazio-probetan. Hala, PISA 2018ko probetarako “boikot” bihurtu da lau ikastetxe publikotan. “Dena dela, parte hartu zuten ikasleen batez besteko puntuazioa okertu egin zen, eta anomalia horrek ez du erantzuten irakaskuntza-ikaskuntza prozesuaren “kausa-efektu” logikaren bidez”, adierazi dute.

Proba digitalak

PISA 2018 probak ingurune digital batean egin ziren lehen aldiz, eta alde batera utzi zen lehen aldiz “arkatza eta papera” modalitate tradizionala, eta horrek eragina izan du lortutako emaitzan.

Berritasun instrumental bat (ekipo digitalak erabiltzea), COVID 19ren pandemiak urrutiko hezkuntzarako ezinbesteko tresna bihurtu duena hezkuntza-komunitate gehienarentzat. Ildo horretatik, Hezkuntza Sailak lan handia egin du eten digitala desagerrarazteko, eta 10.000 ekipo informatiko baino gehiago erosi eta jarri ditu ikasleen eskura, txromebook-en eta ordenagailu eramangarrien artean, baita konektagarritasun-kitak eta hainbat operadorerekin egindako datu-lerroak ere, ahalik eta estaldura digital onena bermatzeko. Gainera, sailak berretsi egiten du bere diagnostiko-ebaluazioko probak etorkizunean digitalizatzeko ideia.

Beste gaitasun batzuetako emaitzak

Gogoratu behar da Nafarroako ikasleek PISA 2018 txosteneko matematika-konpetentzian emaitza onenak lortu zituztela: 503 puntu, eta Espainiako lehen tokian jarri zela, Gaztela eta Leon, Euskadi eta Kantabria atzetik zituela. Matematikarako gaitasuna duen Foru Komunitateko batez besteko puntuazioa Europar Batasuneko (494 puntu), ELGAko (489) eta Espainiako (481) batez bestekoa baino handiagoa izan zen. Gaitasun zientifikoari dagokionez, Nafarroako ikasleen batez besteko puntuazioa (492 puntu) Europar Batasunetik (490), ELGAtik (489) eta Espainiatik (483) gorakoa izan zen. Arlo horretan, Nafarroa Espainiako seigarren erkidegoa da, Galizia, Gaztela eta Leon, Asturias, Kantabria eta Aragoiren atzetik.