angle-left Hezkuntza Departamentuak Nafarroako Hezkuntza Ekitaterako Baliabide Zentro berriaren foru dekretuaren proiektua bidali du Gardentasun Atariara

Gizarteratzearen eremuan erreferentziazko ikastetxea den aldetik, bere esku-hartzea ikastetxeen baliabide arrunten osagarria eta subsidiarioa izango da

2021/12/23

Hezkuntza Departamentuak, Nafarroako Gobernuaren Gardentasun Atarian argitara dadin, Nafarroan Hezkuntza Ekitaterako Baliabideen Zentroa (CREENA) sortu, antolatu eta jardunean jartzeko foru dekretuaren proiektua bidali du, hezkuntza inklusioaren arloko erreferentzia zentro gisa.

Erregulazio berri honen helburu nagusia ikasleen aniztasunari ematen zaion erantzun hezitzailea hobetzea da, normalizazio eta inklusio printzipioei jarraituz. Horretarako, ikasle guztien hezkuntza-ingurunean jarduera inklusiboak sustatuko ditu, hezkuntza-komunitateko eragile guztiei laguntza eta aholkularitza emanez, ikerketa eta prestakuntza-ekintzak eginez, proiektu berritzaileak zabaldu eta sustatuz, eta ekitateari eta gizarteratzeari buruzko aurrerapen zientifikoak etengabe eguneratuz. Horrela, CREENA berriak hezkuntza-sistemaren beharrei ematen dien erantzuna eguneratzen du, eta Hezkuntza Sailaren laguntza teknikoko zentro gisa finkatzen da, ikasle guztiak barne hartzeko jarraibideak, protokoloak eta programak aplikatzeko.

Nafarroako Hezkuntza Bereziko Baliabideen Zentro zaharra Nafarroako Hezkuntza Ekitaterako Baliabideen Zentro bihurtzearen helburua da hezkuntza-komunitatearekin (familiak, zuzendaritza-taldeak eta ikasleen arretan parte hartzen duten profesional guztiak) laguntzeko, laguntzeko eta lankidetzan aritzeko egitura eratzea. Horregatik, normalizazio- eta inklusio-printzipioak errespetatuz, haren esku-hartzea ikastetxeko baliabide arruntek eman dezaketenaren osagarri eta subsidiarioa izango da, eta, kasu guztietan, haien autonomia sustatu eta hezitzeko izango da, ordeztu edo ordeztu gabe.

Ildo horretatik, CREENAk, ikerketaren bidez, metodologia inklusibo berriak bilatzen lagunduko duen zentro gisa jardungo du, ikasleak garatzen laguntzeko, ikastetxe arruntetan eta hezkuntza bereziko zentroetan dagoeneko ezarrita dauden esperientziak aztertzen laguntzeko eta ikastetxeei eta familiei prestakuntza, laguntza eta laguntza ematen laguntzeko, eta, bere jardueren jarraipenaren bidez, ikasleen aniztasunari ahalik eta hezkuntza-erantzun onena emateko, normalizazio- eta gizarteratze-printzipioei, zuzentasunari eta kidetasun-printzipioei jarraiki.

Foru dekretu berriaren zirriborroak CREENAren antolaketa eta funtzionamendua arautzen ditu. Horren funtzioak Haur Hezkuntzako lehen eta bigarren zikloko, Lehen Hezkuntzako, Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako, Batxilergoko, Helduen Oinarrizko Hezkuntzako, Lanbide Heziketako eta Arte Plastikoetako eta Diseinuko ikasle guztiekin eta Nafarroako Foru Komunitateko funts publikoekin sostengatutako Hezkuntza Bereziko ikastetxeekin beteko ditu.

Egitura bikoitza

Dekretuak egitura bikoitza ezartzen du CREENArentzat: arloetan eta programetan, eta zentroa hiru arlo funtzionaletan banatzen du: akonpainamendua, berrikuntza eta kudeaketa. Akonpainamendu arloaren ardura izanen da irakasleei aholkularitza teknikoa ematea, bereziki ikastetxean bertan. Berrikuntzaren arloa arduratuko da aniztasunarekiko arretaren arloko praktika eta ibilbideetako aurrerapenak aztertu eta sustatzeaz, bai eta hezkuntza-komunitatearen prestakuntza-beharrak ezagutzeaz ere, eta kudeaketa-arloa arduratuko da Hezkuntza Sailari aholku emateaz, Hezkuntza Sailak berak hala eskatuta.

Ezaugarriak kontuan hartuta, hauek izanen dira programak:

Gizarteratzeko Zentroak Eraldatzeko Programa: ikastetxeen eraldaketa orokorra izanen du helburu.

Hezkuntza Bereziko Ikastetxeen eta Berariazko Egituren Programa: Hezkuntza Bereziko ikastetxeak baliabide-zentro bihurtzera bideratuta egongo da, eta gainerako ikastetxeak beren esperientziarekin aberastuko ditu.

Komunikazio programa: ikasleen komunikazio gaitasun guztiak garatzea lortuko du (entzumenak, hizkuntza arazoak, komunikazio sistema alternatiboak).

Autonomia, Irisgarritasun eta Enpleguko Programa: honako helburu hauek izanen ditu: autonomia lortzea, ikasle guztiak ikasketa inguruneetan sartu eta parte hartzen laguntzea, eta lan munduan sartzen laguntzea.

Ikaskuntzaren Diseinu Unibertsaleko Programa: ikasgelako curriculum-programazioetatik ikasle guztientzako hezkuntza-erantzunak garatzeaz arduratuko da.

Arreta Goiztiarreko Programa: Haur Hezkuntzako lehen ziklotik Haur Hezkuntzako bigarren ziklorako trantsizio inklusiboa erraztuko du.

Kanpoko Laguntza Programa: Ospitaleko gelak eta etxean dauden ikasleak hartuko ditu, ikasle guztiek hezkuntzarako duten eskubidea bermatzeko.


CREENAren gobernu organo gisa, foru dekretuak zuzendaritza talde bat, klaustro bat eta koordinazio batzorde bat ezartzen ditu. CREENAko zuzendariaren lanpostua betetzeko, bost urterako Jarduera Plan Estrategikoa aurkeztu beharko da. Plan horretan, ikastetxean lortu nahi diren helburuak adieraziko dira, lorpen-adierazleekin, bakoitzerako denborarekin eta jarraipen- eta ebaluazio-prozesuarekin.

Hezkuntza Bereziko Baliabide Zentroa

Hezkuntza Bereziko Baliabide Zentroa 1993an sortu zen. Abenduaren 29ko 3/2020 Lege Organikoak, LOMLOE izenekoak, hezkuntza inklusiboaren arloko funtsezko alderdiak aldatu ditu. Aniztasunarekiko arreta oinarrizko irakaskuntza guztia zuzendu behar duen oinarrizko printzipioa da, ikasle guztiei beren ezaugarri eta beharretara egokitutako hezkuntza emateko, berdintasunak aukera-berdintasuna bermatu behar duen bezala, hezkuntzaren eta hezkuntza-inklusioaren bidez nortasunaren garapen osoan.

Lege Organiko berrian egindako aldaketek indartu egiten dute familiek beren seme-alabentzat integratzaileagoa dela uste duten eskolatze-erregimena aukeratzean duten zeregina, eta helburu hau ezartzen dute: premia bereziak dituzten ikasleen ebaluazioak ikasleak erregimen integratzaileenean sartu edo egotea lortzea, funtsezkotzat jotzen dute baliabide pertsonal eta material egokiak jartzea, eta ezartzen dute ikasle horien ebaluazio-erreferenteak etapako egokitzapenetan sartuko direla, hori eskatu gabe.