angle-left Literatura astea Ebroko Haranaren Institutuan

Apirilaren 19tik 23ra, Liburuaren Eguna zela eta, Ribero institutuan egin da 2020-2021 ikasturtean, arreta berezia jarriz. Jarduera asko izan dira, besteak beste, lehiaketak, tailerrak eta erakusketak.

2021/04/26

Literatur jardunaldi hauen hasiera apirilaren 16ra aurreratu zen, Pepe Alfaro idazlea bertan zela, eta DBHko 1. mailako ikasleak oso tailer dinamiko baten bidez gozatu zituen. Bi saio izan ziren, eta bertan zenbait literatura-eredu aurkeztu ziren, batzuk klasikoak eta beste batzuk idazlearen beraren ikasle ohiek osatuak. Hortik aurrera, ikasleek beren irudimena eta sormena iraultzen utzi ahal izan zuten, lurmutur hautsia, akrotikoak edo asmakizunak zeharkatuz.

Tailerrek apirilaren 19an jarraitu zuten, Celia Carrasco Gil bertan zela. Gaur egungo poesiarik onenaren adibide gaztea da Carrasco, eta saria jaso ondoren, bere ibilbide literarioa finkatzen ari da. Bere poetikan DBHko 4. mailako bere publikoari helarazi zizkion bost kontzeptu batzen dira: zalantza, tradizioa, originaltasuna, hizkuntza eta irudimena. Gainera, poetak bere lehen liburuko (“Entre temporal y frente”) poemak irakurri eta azaldu zituen, eta hurrengo lana “Selvación”-z hitz egin zien, editatzear zegoela.

Bestalde, apirilaren 20an, asteartean, arte eta literatur esperientziekin jarraitu zuten Inma Benítez poetak eta Alejo Huerta musikariak. Kasu honetan, batxilergoko 1. mailako ikasleentzat izan zen jarduera. Bertaratuek, bai ikasleek bai irakasleek, izugarri gozatu zuten diziplina arteko jarduera horretaz, garai hartan kultura ere, zoritxarrez, batzuetan konfinatu egin baita.

Giza eta literatura-kalitate handiko hiru tailer horiez gain, Ebroko Harana institutuko Gaztelania eta Literatura sailak eta ikastetxeko Hizkuntza Planak hainbat lehiaketa antolatu dituzte. Zehazki, ipuin eta poesia lehiaketak eta I. ortografia lehiaketa. Hala, apirilaren 21ean (asteazkena) eta 23an (ostirala), lehen jolasaldian, sari horiek eman ziren, klasikoaz gain, Marrazki Sailak Santos Ochoa liburu-dendarekin lankidetzan antolatutako Orrialde-markagailuen Lehiaketa ere.

Eduki literarioa eta formarik zainduena jardunaldi hauetan lotu dira, Ebroko Haraneko korridoreak eta egonaldiak erakusketek eta bertsoek gainezka egin baitute. Hormak, adibidez, irakurketa sustatzeko kartelekin apaindu dira (3. DBH). Bertan, aniztasunaren eta errespetuaren berri ematen duten lanen orriak irekitzera animatzen da.

Halaber, “Lecturas que dejar huella” eta “Versos al viento” (biak DBH 1. mailakoak) lanak jarri dira, eta Federico García Lorcaren “Irakurketaren aldeko diskurtsoa” izeneko web bideoa argitaratu da. Hurrengo egunetan DBHko 2. mailako “Testu kateatuak” lanak jarriko dira eta aniztasuna lantzen duten irakurketen web katalogo berria argitaratuko da.

Jarduera eta proposamen ugari horiei guztiei Kamishibairen irudikapenak gehitu zaizkie, ComunicARTE (DBH 1.) aukerako ikasleen eskutik. Ikasle horiek DBHko 1. eta 2. mailako ikaskideei eskaini zieten tailer hau. Kamishibai japoniarrak “paperezko antzerkia” esan nahi du, eta ipuinak kontatzeko modu oso ezaguna da Japonian. Taldean gozatuko duten haur eta gazteei zuzenduta egon ohi da, eta haien edukia, oro har narrazio gisa, ipuin bati edo ikaskuntzaren bati buruzkoa izan daiteke.

Aste Literario oso honetako jardunaldietan, azkenik, hainbat zati irakurri ziren Liburutegian. Bai irakasleek, bai ikasleek, gainerako hezkuntza-komunitatearekin partekatu nahi zituzten testuak irakurri zituzten. Poemak, narrazio testu laburrak, Marcela artzainaren hitzaldia Kixoten, besteak beste, hizkuntza asko entzun ziren. Hautatutako testuak gaztelaniatik hebreera bitartekoak ziren, eta geldialdiak egiten zituzten euskaraz, ingelesez, alemanez, frantsesez, arabieraz, latinez edo grekoz. Valle del Ebro BHIko literatura, beraz, irakatsi eta ikasteaz gain, bizi ere egiten da.