Landa eskolak

Landa-eskolatzat hartzen dira Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako ikastetxe publikoak, landa-eremuetan kokatuta daudenak eta gradu anitz duten unitateak dituztenak, hau da, taldeak non irakasle batek aldi berean ikasturte bat baino gehiagoko ikasleak hartatzen dituen. Hortaz, 9 unitate baino gutxiago izanen dituzte eskola hauek. Hauetako batzuek talde bakarra dute ikasle guztiendako, eta "eskola unitario" izendapena dute.

Kontaktua: Haur Eskolen eta Landa Eskolen Atala
Mezu elektronikoak: dpto-escuelasinfantilesyrurales@educacion.navarra.es
Telefonoa: 848426555 – 848424803

angle-left Nafarroak landa eskolak kudeatzeko sare bidezko eredu malgua aurkeztu du Zaragozako Unibertsitatean

Landa-eskolaren antolamendu-ereduak Espainian: baztertzaileak edo osagarriak? gaiaren inguruko prestakuntza-jarduera 2025eko uztailaren 2tik 4ra burutu zen Teruelgo campusean

2025/08/01

"Modelos organizativos de la escuela rural en España: ¿excluyentes o complementarios?" izenburuko ekitaldiak, hainbat autonomia-erkidegotako irakasleak, adituak eta erakundeak bildu zituen, Espainiako landa-eskolaren eredu znitzak aztertzeko eta alderatzeko, Nafarroako esperientzia barne.

Ikastaroaren programan, eskualde adierazgarrietan, hala nola Nafarroan, ezarritako ereduak azaldu ziren; izan ere, landa-eskolen elkarketa landa-eskolen eremuaren eta Landa Eskolen Sarearen figuren bidez egituratzen da nagusiki. Gainera, Nafarroako parte-hartzeak komunitatearen ikuspegi espezifikoa eta eskola unitario eta ziklikoen arteko koordinazio-esperientzia ekarri zituen, tokiko eta autonomia-erkidegoko administrazioen eta gizarte-eragileen lankidetzarekin batera.

Ikastaroaren helburu nagusia eredu horiek (CRA, CPR, ZER, CER, independenteak) aztertzea eta baloratzea izan zen, eta landa-eskolak despopulazioaren eta hezkuntza-ekitatearen aurrean dituen erronkei buruz eztabaidatzea. Nafarroak hezkuntza-komunitatearen eta tokiko komunitatearen arteko harremanari, tutoretza partekatuari eta familien eta udalen inplikazioari buruzko hausnarketan lagundu zuen, landa-inguruneetako hezkuntza-berrikuntzarekiko konpromisoa berretsiz.


Nafarroako eredua: eskualdeka eta eskualdeka lan egiten duten eskola independenteak

Gure antolaketa-ereduek antzekotasun eta desberdintasun nabarmenak dituzte Espainian indarrean dauden beste eredu batzuekin alderatuta.

Nafarroan, landa-eskola landa-eskolen eremuen bidez antolatzen da nagusiki, 12 landa-eskolen talde funtzionalen bidez (bateratuak eta ziklikoak), lurraldean geografikoki banatuta. Zona bakoitzak erabakitzen du zer alderdi partekatzen dituen eta zenbateraino artikulatzen duen bere funtzionamendua interkonektatutako sare gisa edo unitate autonomoago gisa, betiere eremuko proiektu komunean islatzen duten lankidetza-aterki baten pean. Horrela, irakasleez gain, proiektuak, irakasleentzako prestakuntza-jarduerak, irteerak, kanpamenduak eta bisitak, zikloko/espezialitateko/programako irakasle-taldeak, pedagogia- eta kudeaketa-ildoak, administrazioko langileak eta abar partekatzen dituzte (edo parteka ditzakete), baina erabateko autonomia dute jatorrizko ikastetxeetan. Gainera, 12 eremu horiek Nafarroako Landa Eskolen Sarea osatzen dute, eta Nafarroako Gobernuko Haur eta Landa Eskolen Atalak lagunduta, beste lankidetza-organo bat egituratzen dute, ikastetxe txikiei indarra eta egitura ematen diena.

Ikuspegi horrek aukera ematen du Nafarroako landa-inguruneen aniztasunera egokitzeko eta hezkuntza-komunitate bakoitzaren beharrei hobeto erantzuteko, eta, aldi berean, horien funtzionamendua erraztu eta optimizatzeko. Sustatu:

- Ikastetxeen autonomia eta nortasuna

  • Antolaketa-malgutasuna, dentsitate txikira eta biztanleriaren ezaugarrietara egokitzeko
  • Ikastetxeen arteko lankidetza eta administrazioarekin
  • Landa-eremuko gela multigratuetako irakasleen prestakuntza espezifikoa
  • Familien eta administrazioen parte-hartze aktiboa duten testuinguru heterogeneoetara egokitutako pedagogia.


Askotariko ereduak dituzten komunitateak

Landa eremuko eskolaren Nafarroako antolaketa-ereduek antzekotasun eta desberdintasun nabarmenak dituzte Espainian indarrean dauden beste eredu batzuekin alderatuta.

 

Erronka eta puntu komunak

Ereduen artean desberdintasun argiak egon arren, ezaugarri, helburu, zailtasun eta abarrekin bat datoz.

Eredu guztiek hezkuntza-ekitatea eta lurraldean sustraitzea bermatu nahi dute, eremu hustuetan eskolak irekita mantenduz eta tokiko gizarte-kohesioa eta iraunkortasuna bultzatuz.
Jaiotza-tasak behera egin arren, eredu guztiek dute irauteko erronka.
Erronkek honako hauek hartzen dituzte barnean: sakabanatze geografikoa, biztanlegune handien lixiba gisa ulertuta; metodologia malguak hartu beharra, gela multigratuetarako, eta giza baliabideak eta baliabide materialak eta zerbitzuak erakartzea.

Nafarroak foro nazional honetan parte hartzeak landa-eskola bizi, berritzaile eta tokiko komunitate bakoitzaren errealitatera egokitutako baten aldeko konpromisoa indartzen du. Eredu eta esperientzia horiek bateratzeari esker, landa-eskolen sare sendoagoa sendotu daiteke, landa-inguruneko demografia-, gizarte- eta hezkuntza-erronkei erantzuteko prestatua.